Österlen med övernattning i Haväng 2007

22 medlemmar i SIK deltog i höstvandring 2007 som för första gången var på två dagar med övernattning. Platsen hade valts till Österlen, närmare bestämt övernattning på vandrarhemmet Skepparpsgården i Haväng och vandring västerut respektive söderut. Det blev två helt igenom lyckade dagar. På lördagen vandrade vi Skåneleden längs Verkaån upp till Brösarp där vi vek av och åt middag på En smak av Österlen. Vi hoppade på leden igen där den passerat vägen till Kristianstad. Motvinden var tidvis sådan att det var svårt att prata med varandra. Men det gjorde inget för utsikten och naturen är fantastisk, rena Sound of Music-landskapet där vi svepte fram över de gröna backarna. Efter cirka 3 km vek vi av på en liten väg och fann det vi sökte, nämligen den gula leden som går på andra sidan Verkaån. Här går man i ravinen längs ån och har bokskogen runtom sig, en härlig natur! Efter ca 2 km når man Brösarp igen. En liten park med bänkar och bord väntade på att vi skulle fika där! Leden går sen över ett backigt landskap lika fint som på ditvägen. Sista biten går man på grusvägen ner mot Lindgrens länga där vi studerade historia och geologi mm. Vi var hemma vid 19-tiden, fräschade till oss och åt sen en kvällsbuffé vi haft med oss.

På söndagen hade vi tur. När vi gick, efter en fin frukost med fantastiskt goda bullar, så duggade det lite lätt. Efter 10 minuter klarnade det upp och på eftermiddagen hade vi sommarvärme och regnkläderna åkte ner. Vi gick till Vitemölle, inte längs havet utan uppe i skogen. Den hade växt igen en del sen i juni! Inget bra med kortbyxor. Vi Klammersbäck vek vi av uppåt till tallskogen och gick där tills skogen tog slut och vi vek ner mot stranden och Vitemölle. Här går man längs vägen eller i sanden till Kivik. Vi var framme vid middagtid och åt stekt sill eller annat vid Buhres fisk. Eftersom det inte är särskilt upphetsande att gå längs vägen till Stenshuvud, dessutom för långt för oss, så vände vi efter en titt på kungagravens yttre. Kaffe med kaka på kafé stod sen på programmet. Solen sken och vi njöt. Kivik är trevligt att vandra igenom. Vi gick sen antingen längs vattenbrynet eller en liten bit upp på land allt efter smak. Ett fantastiskt skönt väder och ingen vind. Alla var glada och pratsamma. Vi kom fram till Haväng i planerad tid kl 16. Fyra friskusar till kvinnor hoppade i det tolvgradiga vattnet utan trikåer meden resten samlades vid bilarna för hemfärd medelst samåkning.
Klubben köpte ett gruppkort som gäller hela 2008 också och ger grupper på mer än tio personer rätt att bo på STF vandrarhem för medlemspris, dvs 50 kronor lägre pris per natt.