För de som är aktiva som inlinesåkare i SIK och med på informell mejllista för åkning hemmavid så ordnar vi ibland en utlandsresa under 3-7 dagar. Många gånger har vi varit i Flaeming söder om Berlin där en fin lång bana finns. Tyskland har mycket att erbjuda cykelåkare och på vissa ställen är det så bra att inlinesåkare också kan åka. Resebyrån Donau har paketresor för cykel där vi väljer bort cykeln. Denna gång valde vi Mosels cykelväg från Trier till Koblenz. Den är på fem dagar. Vi flög till Frankfurt och tog tåg till Trier via Koblenz.
Turen blev på cirka 25 mil och dagsturerna låg på 40-70 km.
Vi valde till en natt och åkte från Trier till Schengen, vilken ligger över gränsen till Luxemburg. Man följer Mosel även där. Det mesta är bra asfalt men på slutet är det lite skrovlig betong och bitvis lite skrovlig asfalt. Turen är 53 km, vi startade kl 9 och var framme vid 15-tiden. Effektiv körtid var 3,15 timmar. Det går tåg längs floden så det tog vi tillbaka. Först måste man krångla sig ut ur stan som är ganska stor. Sen är det avskild cykelbana med få nivåskillnader. Endast vid några broar är det kuperat. Vinodlingar på sluttningarna börjar efter en mil. Sen är det ett stående inslag hela turen. Bitvis är det riktigt vackert. Efter en mil i Wasserbillig, bildar floden gräns till Luxemburg.
Trier är en mycket gammal stad. Den grundades år 16 e Kr troligen av kejsar Augustus från Rom. Det var huvudstad i en provins. Kring år 400 e Kr hade staden 70 000 invånare men förstördes av allemagnare och återfick aldrig sin betydelse. Ruiner och byggnader finns kvar från romartiden och utgrävningar pågår. Det fanns två stora badanläggningar. Det kungliga termalbadet hade tre bassänger med olika vattentemperatur samt ett Palestra, dvs idrottsanläggning. Den andra anläggningen var 200 år äldre och ännu större. Porta Nigra ligger inne i stan och är från 100-talet. Det var ett försvarsverk och fick senare sitt namn pga färgen sen sandstenen åldrats. Byggnaden är hopfogad av järnband från början. Marknadstorget från 900-talet är imponerande med sina fina byggnader. Ett öronbedövande klockspel började 17.45. Ett vintält med lokalt vitt vin förgyller platsen, 2 euro per glas.
12, onsdag, Trier till Trittenheim
Avvaktade åkning till kl 14 pga regn. Vi promenerade men stannade till vid romerska lämningar efter ett badhus. Vi gick längs floden för det var för bökigt att köra här. Vi krånglade oss ner till cykelbanan. Det blev hälften bra och hälften dåligt underlag denna dag.
13 To, Trittenheim till Zell. Idag var det 73 km på programmet. En jobbig bit i början. Sen blev det bättre. Blir man trött kan man ta tåg. Vi hade snitt på 23 km i timmen stora delar. Bernkastel passerades och den fina staden gick vi naturligtvis in i. Oj va fint! Traben-Traback kom sen delad av Mosel. Fint hotell i Zell.
14 fredag, till Cochem, cirka 40 km. Blandad kvalitet på underlaget. De brantaste vinodlingarna i Mosel ligger här. 65-75% lutning. Trevligt hotell med pool inomhus överst. Liksom övriga orter och städer är den långsmal till formen, byggd mellan floden och de branta sluttningarna.
15, lördag, till Koblenz, drygt 50 km. Vi lämnade staden med slottet på höjden som kuliss. Först marktegel vars kvalitet var hyfsad. Sen var det Umleitung vilket innebar att vi fick ge oss upp en bit vilket var jobbigt! Bertil tog sen tåget pga skoskav. Vi gick ner till huvudvägen och drog sen på med avbrott för kaffe. Smal cykelväg men lite trafik som man kan gå ut på körbanan. Medvind och lätt nerför. Längre fram tyckte de att vi skulle köra en vinväg genom odlingar. Bitvis dålig asfalt och i ett nedförslut var det krisartat. Det är svårt att bromsa då men alla klarade sig. Vi letade oss ut på bättre cykelbana. Koblenz dök upp och vi följde floden på hjul till Deutsches Eck där Rhen ansluter. En öl och en korv satt bra. Det var mycket folk så vi gick en bit. På med rullorna och ett sista pass innan hotellet som dock låg lite off! Gång sista biten. Bästa hotellet med pool och god middag i trädgården.
16, söndag, ingen åkning utan taxi till stationen för väskförvaring. Vi gjorde stan äldre delar och sen var det tåg till Frankfurt.