månadsarkiv: maj 2026

Klöva hallar i vårskrud

Sex glada vandrare mönstrade på vid ravinens parkeringsplats. Turen presenterades kort och anträddes med raska steg. Det bar av neråt mot ravinens botten och Klövabäcken. Vi följde den på östsidan, ackompanjerade av bäckens porlande och till svarthättors sång. Framme vid fågelskyddsområdet tog vi en kaffepaus och laddade inför uppförsbacken till östra ravinkanten. Väl där fick vi det vackraste bokskogsbadet idag. Strosade längs Skåneleden och bytte snart till lokala gula leden. 

Så småningom kom vi ut på vägen vid Klövamöllan och bytte sida till ravinens västra sida. Stigarna här är inte uppmärkta och stundtals inte heller upptrampade. Terrängen är kuperad och bokskogsklädd, men ack så vacker! Lunchpausen tog vi i en glänta med ängar intill. Ingen boskap ute för dagen. Vi traskade vidare norrut och hade några dyiga passager vid bäckarna att tråckla oss förbi. 

Vädrets makter stod oss vi hela dagen  och nöjda avslutade vi turen i en kort uppförsbacke från Forsgård och den nya fina bron.

10 maj 2026, Röddinge, Fyledalen, Skogshejdan

19 km. Fem deltagare, Sven, Mats, Bengt E, Gun, Kaj

Sven hade rekat en fin tur som var omväxlande och ganska lättgången. Det innebar bl a att två deltagare orkade med hela turen trots tveksamhet i början. Två genvägen hade Sven tagit fram som skulle kunna korta turen. 

Vi startade i Röddinge, en liten fin by där bussen stannar. 

Vi såg bland annat detta på vår tur i och kring Fyledalen:

Ramslöksfält i skogen. Ett brott vid Eriksdal kvartsbrott (glas, keramik, vattenrening, färger, mm – upphörde 2008) där vi mötte kvinna i badkappa efter bad i den lilla sjön. Skogshejdans naturreservat med blommande körsbärsträd mm. Fylan. Gamla järnvägsspår där dressincykling sker på sommaren. Pålstorps gård med stor kobesättning. Bokskogar.

4 maj Hasslemölla, Körsbärsdalen

Stig ledde turen, vi var 8 deltagare. L o P Larsson, Karin, Åse, Bengt, Helen, Kaj.

En vacker måndagskväll samlades vi vid gården som kommunen köpt med tillhörande marker bl a Körsbärsdalen. Stig är väl bevandrad i området vilket underlättade då det är många stigar att välja mellan. Det blev en omväxlande tur. Vi nådde Körsbärsdalen och gick för att hitta fikaplats. Det blev på det vanliga stället på ett stengärde där solen värmde oss. En härlig kväll i goda vänners sällskap. Klockan blev 21 när vi var klara.